Router pro gigabitové optické sítě

Německý výrobce představil nový router, který je určen pro optické sítě GPON s přenosovou rychlostí až 1 Gbit/s. Uživatelé mají k dispozici Wi-Fi 4 x 4 dual-band Wireless AC + N s Multi-User MIMO s přenosovými rychlostmi až 1.733 Mbit/s + 800 Mbit/s. Samozřejmostí je i zpětná kompatibilita se staršími Wi-Fi standardy. Pro klasickou lokální síť Ethernet přes kabely jsou dále k dispozici čtyři gigabit LAN porty a rychlé připojení periferií umožňují dva USB 3.0 porty.

Součástí AVM FRITZ!Box 5491 jsou rovněž funkce pro vysoce kvalitní telefonii (IP, analog, ISDN) s podporou bezdrátových přístrojů DECT. Jako koncové zařízení slouží multifunkční telefonní přístroj AVM FRITZ!Fon, který v sobě kombinuje DECT telefon s rozšířením CAT-iq pro HD telefonii pro komfortní integraci telefonních a internetových služeb.

Mezi podporovanými možnostmi konektivity samozřejmě nechybí ani optické sítě FTTH (Fiber to the Home), které uživatelům nabízejí potenciálně nejvyšší přenosové rychlosti. Právě pro tento druh připojení je určen nejnovější model AVM FRITZ!Box 5491, který byl nedávno představen v rámci akce Broadband World Forum.

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor

Ve třetím kvartále meziročně rostl nejvíce Xiaomi

XiaomiVýzkumná společnost Gartner zveřejnila výsledky prodejů chytrých telefonů na světovém trhu za třetí čtvrtletí tohoto roku. Objem prodaných smartphonů meziročně vzrostl o 3 %. S výjimkou společnosti Apple rostly prodeje všem hlavním dodavatelům dvouciferným tempem, nejrychleji pak firmě Xiaomi. Největší tržní podíl si s více než 22 % dál drží společnost Samsung.

Celosvětový prodej smartphonů koncovým uživatelům dosáhl ve třetím čtvrtletí roku 2017 celkem 383 milionů kusů, což představuje nárůst o 3 % oproti stejnému období v roce 2016. Všech pět nejlepších prodejců smartphonů dosáhlo dvojciferného růstu, vyjma společnosti Apple, která dosáhla nárůstu jen o 5,7 % v tomto meziročním období.

„V rozvíjejících se zemích Asie a Tichomoří jak Samsung tak Huawei zdravě rostly společně se společnostmi Xiaomi a Vivo, které dokázaly rozšiřovat svou stopu mimo své domácí trhy,“ komentoval ředitel výzkumu společnosti Gartner Anshul Gupta. „V Severní Americe pak byl Samsung díky své nové vlajkové lodi hnací silou v tomto čtvrtletí.“

Prodej smartphonů společnosti Samsung zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2017 dvojciferný nárůst (19,3%). „Obnovený zájem trhu o nově navržené smartphony Galaxy S8, S8 + a Note8 přinesly rostoucí poptávku po smartphonech Samsung, které jí pomohly konkurovat čínským výrobcům. To byl důvod solidního výkonu tohoto jihokorejského výrobce,“ konstatuje pan Gupta. „Společnost Samsung totiž dosáhla naposledy dvojciferného růstu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2015.“

Tržby společnosti Apple vzrostly meziročně o 5,7 %. Apple se vrátil k růstu v Číně a také zaznamenal silný prodej na mnoha rozvíjejících se trzích, včetně Indie. To je způsobeno pokračujícím prodejem starších telefonů iPhone, včetně iPhone 5S, které na většině trhů prodává přibližně za 240 dolarů.

Celosvětové prodeje smartphonů koncovým uživatelům ve 3. kvartále roku 2018 (v tisících kusů)

Výrobce

3. kvartál 2017

Tržní podíl ve 3. kv. 2017

3. kvartál 2016

Tržní podíl ve 3. kv. 2016

Samsung

85 605,3

22,3 %

71 733,5

19,3 %

Apple

45 441,9

11,9 %

43 000,7

11,6 %

Huawei

36 501,8

9,5 %

32 489,5

8,7 %

OPPO

29 449,2

7,7 %

24 590,8

6,6 %

Xiaomi

26 853,2

7,0 %

14 926,1

4,0 %

Ostatní

159 552,1

41,6 %

185 501,5

49,8 %

Total

383 403,5

100,0 %

372 242,0

100,0 %

Zdroj: Gartner (listopad 2017)

Společnost Xiaomi pak dosáhla nejsilnějšího růstu a ve třetím čtvrtletí roku 2017 vzrostla o 80 procent. Růst společnosti Xiaomi pocházel spíše z mezinárodních trhů než z Číny, kde čelí silné konkurenci společností Huawei, Oppo a Vivo. Indie zůstává největším a nejrychleji rostoucím trhem pro Xiaomi mimo Čínu, ale rostoucí tržby Latinské Ameriky a Ruska také zvyšují svůj prodej.

Čína zaznamenala ve třetím čtvrtletí pokles o 11 % kvůli konsolidaci kolem místních a méně známých značek. Kupující preferují smartphony známých výrobců s vysokými cenami, což je kanibalizující na poptávce po chytrých smartphonech místních značek. V západní Evropě a Severní Americe poptávka po špičkových smartphonech od špičkových značek vedla k růstu tržeb smartphonů ve třetím čtvrtletí.

Přední čínští výrobci Oppo, Huawei, Vivo a Xiaomi pokračovali v růstu prodejů na rozvíjejících se trzích vedených jejich telefonů střední třídy a smartphony se zaměřením na 4G konektivitu s lepšími kamerami.

„Příchod nových vlajkových lodí Apple na konci třetího čtvrtletí roku 2017 přesunul nákup smartphonů této značky do čtvrtého čtvrtletí roku 2017,“ řekl pan Gupta. „Po úspěšných nabídkách na Černý pátek (24. listopadu) a v Kybernetické pondělí (27. listopadu) se pravděpodobně znatelně zvýší prodeje smartphonů před koncem roku. Odhadujeme, že čtvrtletní prodej smartphonů za čtvrté čtvrtletí zvýší výrazně celkové tržby za celý rok. Očekáváme, že prodej smartphonů dosáhne letos 1,57 miliardy kusů,“ uzavírá pan Gupta.

-LiM

Trendy: Rok 2018 bude ve znamení přechodu na co nejflexibilnější IT

Nejen technologie, ale i požadavky zákazníků se rychle vyvíjejí a firmy se jim musí přizpůsobovat. V době digitální transformace to znamená především zajistit flexibilitu IT, využívat moderní vývojářské a implementační nástroje a naplno zužitkovat hodnotu dat.

mindmap 2123973 1920Společnost Dimension Data předpovídá na nadcházející rok šest trendů v oblasti digitální infrastruktury, které mohou firmám přinést výraznou konkurenční výhodu. Patří mezi ně např. větší využívání SaaS, celoflashových úložišť nebo důraz na nástroje rozhraní API.

1. Rychlost bude důležitější než náklady

V dnešním světě plném rychlých změn cítí firmy neustálý tlak, a proto většina z nich vědomě upřednostňuje rychlost před náklady. Z toho vyplývají některé zajímavé změny v uvažování manažerů zodpovědných za IT své firmy.

V roce 2018 budeme svědky situace, kdy se vedoucí pracovníci při úvahách o investicích do technologií nebudou zdržovat zdlouhavými podrobnými analýzami. Namísto toho zvolí technologii či platformu s nejrychlejší návratností prostředků. Ve snaze dosáhnout rychlosti a flexibility, kterou si digitální transformace vyžaduje, se firmy soustředí na odstraňování překážek, které by je mohly v jejich snaze brzdit.

Kvůli rychlosti nástupu služeb založených na cloudu budou společnosti přehodnocovat rozsah své závislosti na stávající infrastruktuře. Budou také hledat způsoby, jak pro své zaměstnance, zákazníky a partnery zajistit potřebnou rychlost, kvalitu a dostupnost služeb provozovaných v prostředích cloudu. V příštím roce rovněž uvidíme více firem, které budou využívat softwarově definované sítě v datových centrech, hybridních WAN sítích a rozsáhlých LAN sítích s cílem transformovat své sítě.

V nadcházejících 12 měsících bude pro firmy důležité stanovit technologie a platformy, které přinesou potřebné výsledky s požadovanou rychlostí. Například namísto implementace dalších vrstev zastaralých úložných zařízení dojdou některé společnosti k názoru, že mohou pracovat rychleji, když budou používat pouze flashová úložiště.

2. Nástroje podporující inovace a diferenciaci budou rozhodovat

Nejlépe na tom v roce 2018 budou firmy, které využijí nástroje, jež jejich vývojářům umožní inovovat a vyvářet nové způsoby, jak se odlišit od konkurence. Nové typy aplikací totiž budou vyžadovat moderní vývojářské a implementační nástroje, především z oblasti kontejnerizace.

Roste počet organizací, které úspěšně urychlují svou digitální transformaci tím, že využívají SaaS (Software-as-a-Service) platformu pro méně důležité procesy. Mohou tak zužitkovat neustálý vývoj, škálovatelnost a standardy, které oblast SaaS nabízí. Využívání služeb SaaS k zajištění hladkého provozu v nekritických oblastech umožňuje zaměřit firemní zdroje na tvorbu a rozvoj konkurenční výhody v jiných sférách, například ve výrobě, ve vztazích se zákazníky nebo ve vývoji specializovaných zákaznických aplikací.

3. Vzestup API (Application Programming Interface)

Společnosti stále častěji poznávají význam rozhraní API, které jim umožňuje vyvíjet aplikace a služby a generovat tak vyšší zisky. Tato evoluce je známá jako „vzestup ekonomiky API“. V nadcházejícím roce budou firmy muset držet krok se změnami v rozhraních API a zajistit investice do těchto rozhraní, aby podpořily svůj růst.

Typ a počet rozhraní API, které si jednotlivé organizace zvolí, budou záviset na několika faktorech, včetně rozsahu, v němž chtějí nebo potřebují abstrahovat základní technologie. Vezměme jako příklad proces správy několika cloudů: Jestliže firma používá pouze jeden či dva cloudy, řekněme Microsoft Azure a AWS, obvykle bude psát přímo pro rozhraní API těchto cloudů. Ale pokud používá šest či sedm cloudů, díky nimž dosahuje potřebných obchodních výsledků, bude raději psát pro API v některém nástroji pro správu cloudů.

4. Posun od technologií k službám

Celé IT odvětví se shoduje, že modelem budoucnosti je hybridní informační prostředí. Hybridní IT má ovšem zásadní důsledky pro architekturu, s nimiž se musí firmy v následujícím roce vypořádat.

V posledním desetiletí soustřeďovaly IT týmy velkou část svého úsilí na integraci technologií a během tohoto období panoval velký tlak na technologickou standardizaci, aby byla integrace možná. Nástup hybridního IT celé paradigma změnil: zvládnutí hybridního informačního prostředí vyžaduje zaměřit se nikoli na integraci technologií, ale služeb. Architektura většiny firem s tím ovšem při svém sestavování nepočítala.

V roce 2018 budou firmy kromě investic do vhodných rozhraní API muset revidovat své architektury a zajistit jejich připravenost a odolnost vůči budoucímu vývoji.

5. Tlak na zužitkování obchodní hodnoty dat

V roce 2018 nastane intenzivnější posun směrem k využití hodnoty uložené v datech. Firmy budou muset zajistit, aby byla data dostupná kdykoli všem, kteří je potřebují. Jedná se o ryze data-centrický pohled na IT.

Dnes existují dvě síly, které stojí za přesunem pozornosti k hodnotě dat:

  • V první řadě nástup celoflashových úložišť způsobil, že se organizace již nemusejí tolik zabývat různými typy a vrstvami úložiště. Dnes je možné navrhnout architekturu tak, že náklady již nejsou problém. Stačí přejít na celoflashové úložiště, které urychlí provoz společnosti.
  • Druhou, ještě důležitější silou je skutečnost, že v průběhu digitální transformace narůstá význam dat. Nyní se klade důraz na hledání nových hodnot v datech – a na schopnost tuto hodnotu rychleji zužitkovat. Vzniká tak otázka, kde musí data být, aby bylo možné jejich hodnotu vytěžit, a jaký typ analytiky použít.

Dobrým příkladem je letošní ročník závodu Tour de France: analytická platforma Dimension Data obsahovala strojové učení a komplexní algoritmy, které propojily historická data ze závodů s těmi aktuálními. Díky tomu bylo možné v průběhu 23denní události zprostředkovat hlubší analýzu jednotlivých závodů i celé Tour.

6. Všudypřítomná programovatelná infrastruktura

V posledních letech se vývojáři zaměřovali na rozvoj své výpočetní technologie tak, aby splňovala požadavky, které se do budoucna očekávaly. A až po dokončení vývoje aplikace se řešily otázky sítě a zabezpečení. Kromě toho aplikace běžely na rigidní infrastruktuře, která vznikala s vysokými náklady, protože musela obstát i při vysoké zátěži ve špičkách, kdy se používají všechny síťové a zabezpečovací služby najednou.

Vše se změnilo s nárůstem využívání softwarově definované infrastruktury, kterou lze programovat a lépe přizpůsobovat jednotlivým aplikacím. Síťové a zabezpečovací služby, které umožňují přesun a ochranu dat, lze nyní flexibilně upravovat a zajistit tak požadavky aplikací na konektivitu a zabezpečení, založené na změnách ve firmě. Infrastruktura se stává „živým a dýchajícím“ organismem, který splňuje požadavky na moderní digitální byznys.

Jak jsme na tom s těmito trendy v České Republice?

„Ačkoli je český IT trh v rámci Evropy poměrně vyzrálý, v příštím roce dojde pouze k omezené   implementaci výše zmíněných trendů. Je to způsobené silnou pozicí IT oddělení uvnitř některých společností, které často ochraňují staus quo konzervativním přístupem ke změnám. Důvodů k tomuto postoji je mnoho, jako například bezpečnost, obavy ze ztráty dat, obavy z nemožnosti naplňovat požadavky legislativy či jiné technické argumenty. Vzhledem k nastupující transformaci obchodu a využívání nových obchodních modelů je však nezbytné objektivně zhodnotit tyto argumenty, zhodnotit stávající stav infrastruktury a mít na paměti žádané nové business hodnoty, kterých chce společnost v požadovaném horizontu dosáhnout. Pokud společnosti disponují potřebnými interními prostředky pro dosažení požadovaných cílů, tak patří mezi ty šťastnější. Ty druhé společnosti, které si uvědomují slepá místa, nedostatečné zdroje a procesy jsou pravděpodobně těmi, kdo zmiňované trendy využijí,“ komentuje Jiří Volek, Solutions Manager Dimension Data Czech Republic.

„Nové trendy IT jako SDN (software-defined networking), automatizace či orchestrace nejsou zatím tolik tlačeny byznysem, jako spíš technologickým entuziasmem některých pokrokovějších IT pracovníků, jejichž snahou je být technologicky ‚IN‘, někdy zefektivnit provoz IT, ale již bez vazby na byznys. Vrcholná IT řešení na úrovni hybridních cloudů přinášejí optimální podporu obchodu, ale také větší nároky na kvalifikaci IT pracovníků a změny v procesech. Firmy, které dokážou překonat tyto přirozené bariéry a nastaví optimální spolupráci mezi obchodním a IT oddělením, čeká zářná budoucnost. Jen takové firmy budou schopné flexibilně reagovat na změny na trhu,“ doplňuje Tomáš Bartoš, Business Development Manager Dimension Data Czech Republic.

-LiM