Ve třetím kvartále meziročně rostl nejvíce Xiaomi

XiaomiVýzkumná společnost Gartner zveřejnila výsledky prodejů chytrých telefonů na světovém trhu za třetí čtvrtletí tohoto roku. Objem prodaných smartphonů meziročně vzrostl o 3 %. S výjimkou společnosti Apple rostly prodeje všem hlavním dodavatelům dvouciferným tempem, nejrychleji pak firmě Xiaomi. Největší tržní podíl si s více než 22 % dál drží společnost Samsung.

Celosvětový prodej smartphonů koncovým uživatelům dosáhl ve třetím čtvrtletí roku 2017 celkem 383 milionů kusů, což představuje nárůst o 3 % oproti stejnému období v roce 2016. Všech pět nejlepších prodejců smartphonů dosáhlo dvojciferného růstu, vyjma společnosti Apple, která dosáhla nárůstu jen o 5,7 % v tomto meziročním období.

„V rozvíjejících se zemích Asie a Tichomoří jak Samsung tak Huawei zdravě rostly společně se společnostmi Xiaomi a Vivo, které dokázaly rozšiřovat svou stopu mimo své domácí trhy,“ komentoval ředitel výzkumu společnosti Gartner Anshul Gupta. „V Severní Americe pak byl Samsung díky své nové vlajkové lodi hnací silou v tomto čtvrtletí.“

Prodej smartphonů společnosti Samsung zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2017 dvojciferný nárůst (19,3%). „Obnovený zájem trhu o nově navržené smartphony Galaxy S8, S8 + a Note8 přinesly rostoucí poptávku po smartphonech Samsung, které jí pomohly konkurovat čínským výrobcům. To byl důvod solidního výkonu tohoto jihokorejského výrobce,“ konstatuje pan Gupta. „Společnost Samsung totiž dosáhla naposledy dvojciferného růstu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2015.“

Tržby společnosti Apple vzrostly meziročně o 5,7 %. Apple se vrátil k růstu v Číně a také zaznamenal silný prodej na mnoha rozvíjejících se trzích, včetně Indie. To je způsobeno pokračujícím prodejem starších telefonů iPhone, včetně iPhone 5S, které na většině trhů prodává přibližně za 240 dolarů.

Celosvětové prodeje smartphonů koncovým uživatelům ve 3. kvartále roku 2018 (v tisících kusů)

Výrobce

3. kvartál 2017

Tržní podíl ve 3. kv. 2017

3. kvartál 2016

Tržní podíl ve 3. kv. 2016

Samsung

85 605,3

22,3 %

71 733,5

19,3 %

Apple

45 441,9

11,9 %

43 000,7

11,6 %

Huawei

36 501,8

9,5 %

32 489,5

8,7 %

OPPO

29 449,2

7,7 %

24 590,8

6,6 %

Xiaomi

26 853,2

7,0 %

14 926,1

4,0 %

Ostatní

159 552,1

41,6 %

185 501,5

49,8 %

Total

383 403,5

100,0 %

372 242,0

100,0 %

Zdroj: Gartner (listopad 2017)

Společnost Xiaomi pak dosáhla nejsilnějšího růstu a ve třetím čtvrtletí roku 2017 vzrostla o 80 procent. Růst společnosti Xiaomi pocházel spíše z mezinárodních trhů než z Číny, kde čelí silné konkurenci společností Huawei, Oppo a Vivo. Indie zůstává největším a nejrychleji rostoucím trhem pro Xiaomi mimo Čínu, ale rostoucí tržby Latinské Ameriky a Ruska také zvyšují svůj prodej.

Čína zaznamenala ve třetím čtvrtletí pokles o 11 % kvůli konsolidaci kolem místních a méně známých značek. Kupující preferují smartphony známých výrobců s vysokými cenami, což je kanibalizující na poptávce po chytrých smartphonech místních značek. V západní Evropě a Severní Americe poptávka po špičkových smartphonech od špičkových značek vedla k růstu tržeb smartphonů ve třetím čtvrtletí.

Přední čínští výrobci Oppo, Huawei, Vivo a Xiaomi pokračovali v růstu prodejů na rozvíjejících se trzích vedených jejich telefonů střední třídy a smartphony se zaměřením na 4G konektivitu s lepšími kamerami.

„Příchod nových vlajkových lodí Apple na konci třetího čtvrtletí roku 2017 přesunul nákup smartphonů této značky do čtvrtého čtvrtletí roku 2017,“ řekl pan Gupta. „Po úspěšných nabídkách na Černý pátek (24. listopadu) a v Kybernetické pondělí (27. listopadu) se pravděpodobně znatelně zvýší prodeje smartphonů před koncem roku. Odhadujeme, že čtvrtletní prodej smartphonů za čtvrté čtvrtletí zvýší výrazně celkové tržby za celý rok. Očekáváme, že prodej smartphonů dosáhne letos 1,57 miliardy kusů,“ uzavírá pan Gupta.

-LiM