Nově by vyhovoval pro terestrické šíření obchodní model z Německa

Petr Horák z Novy upozornil, že u našich západních sousedů je o placenou pozemní televizi velký zájem vzhledem k tomu, jaká je tu penetrace terestrickým signálem.

Mediální skupina Nova, která je mimo jiné provozovatelem stejnojmenné komerční televize, vidí jako optimální pro terestrickou distribuci obchodní model z Německa. Na 21. podzimním setkání provozovatelů elektronických komunikací, které se dnes konalo v Nymburce, to uvedl Petr Horák pověřený na pražském Barrandově vedením nových médií. V Německu je většina komerčních programů v DVB-T2 kódována a nabízena v HD, veřejnoprávní stanice vysílají volně. 

Horák odmítl odpovědět na otázku, zdali se do konce letošního roku Nova objeví se svým vlajkovým kanálem a stanicí Nova Cinema v rámci přechodového DVB-T2 multiplexu Českých Radiokomunikací. „S operátorem jednáme,“ konstatoval zástupce nových médií Novy. Zástupci mediální skupiny a operátora se nedokážou shodnout právě na obchodním modelu, za kterého by měla Nova do multiplexu vstoupit. Nova by ráda vpustila do pozemního vysílání své programy ve vysokém rozlišení, ale požaduje jejich kódování. 

„Čekáme na operátora, který by umožnil tento způsob šíření. V Německu má toto vysílání obrovský úspěch vzhledem k tomu, jaká je penetrace pokrytí,“ uvedl Petr Horák. Na službu freenetTV už tu přešly stovky tisíc domácností. V této záležitosti Horákovi oponoval Marcel Procházka z Českých Radiokomunikací. „Když se podíváme i do vyspělých zemí, tak model volného vysílání funguje velmi dobře,“ konstatoval Procházka a doplnil, že kódování signálu i vysílání v UHD/4K formátu operátor umí a chystá představit i některé další novinky. „Čekáme, zda o to někdo bude mít zájem. Nikdo za námi zatím nepřišel,“ uvedl. 

Jako perspektivní se pro Marcela Procházku, ředitele regulace Českých Radiokomunikací, jeví zejména technologie HbbTV 2.0, která umožní mimo jiné nasazení DRM ochrany nebo formátu HTML 5. Přiznal však, že těchto televizorů je prozatím v tuto chvíli aktivních pouhé jedno procento. „Od příštího roku chceme televizory certifikovat i na formát HbbTV 2.0,“ potvrdil Procházka. Právě hybridní technologie, která propojuje klasický televizní svět s internetem, do budoucna umožní nabízet také placenou platformu. Zdali se tak stane u nás, případně na Slovensku, to se však ukáže pravděpodobně až po roce 2020. 

Zdroj: rozhlas.cz