Pátek 28.7. je Dnem systémových administrátorů:Nezapomeňte na správce vašeho IT a vyjádřete mu svou vděčnost!

V pátek 28. července proběhne celosvětový Den systémových administrátorů, což je skvělá příležitost, jak poděkovat odborníkům z IT oblasti za to, že nám umožňují dostupnost našich dat a aplikací odkudkoliv a kdykoliv, tedy 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce (v tzv. režimu 24.7.365)

28. červenec je navíc i dnem americké premiéry snímku Emoji ve filmu (The Emoji Movie) – animované komedie o oblíbených smajlících Emoji, pomocí nichž komunikujeme na sociálních sítích a vyjadřujeme své myšlenky a pocity. V českých kinech se film objeví už během srpna

„Ve společnosti Veeam Software, kde slovo dostupnost představuje alfu a omegu našeho podnikání, cítíme, že je naší povinností ocenit úsilí systémových administrátorů jako superhrdinů v oboru IT. Je úsměvné se zamyslet nad tím, jak se asi někdy musí cítit při řešení nestandardních a absurdních potíží, se kterými se na ně denně obracíme. I přes to všechno nám tito systémoví superhrdinové neustále s noblesou a profesionalitou doslova zachraňují krk“, říká regionální manažer společnosti Veeam Software Martin Štětka.

„Podívejme se společně na kolekci humorných situací, kterým tzv. systémáci čelí téměř neustále. Ve spojení s ikonami Emoji nám snad bude jejich svět trochu srozumitelnější.“

 

Když vývojáři nevytvářejí vnitropodnikové aplikace efektivně, ale spoléhají se na správce systému, že jednoduše použije více hardwaru na špatnou aplikaci.

Otázka interního vývojáře systému: Máte v testovacím klastru něco důležitého? Rádi bychom ho odpoledne odpojili kvůli údržbě.

Odpověď systémového administrátora: Ne, veškerá produkce je v produkčním klastru.

Otázka interního vývojáře systému: Kde je můj systém TEST001?

Odpověď systémového administrátora: Myslím, že jsem se jasně vyjádřil, že v testovacím klastru není žádná produkce.

 Když uživatelé nemají žádné pochopení pro odstávky a výpadky, speciálně když se jedná o kritické aplikace. Dokonce i plánovaná údržba může být vnímána jako narušení jejich práce. Jen pamatujte – klíčem je trpělivost!

Otázka uživatele kritické aplikace: Můžete dnes večer provést údržbu systému?

Odpověď systémového administrátora: Jistě!

Otázka uživatele kritické aplikace druhý den: Co se stalo s mojí kritickou aplikací?

Odpověď systémového administrátora: Nepožádal jste snad o údržbu systému?

 

Vzhledem k tomu, že se digitální transformace stává globální záležitostí, daleko více se využívají cloudové technologie, a i vlastnosti mobilních zařízení jsou stále vyspělejší, tak i správci sítí se stále častěji potýkají se vzdálenými uživateli a řeší jejich rozdílné požadavky. Technologie může selhat, ale právě lidský faktor zaručí, že se s ní nenudíme!

Otázka koncového uživatele: Nic nefunguje, co se stalo?

Odpověď systémového administrátora: Něco se stát muselo. Co přesně jste udělal? Odpověď bude pravděpodobně „Neudělal jsem nic!”. Z tohoto důvodu máme záznamy. Záznamy nelžou. Používejte je!

Otázka z call centra: (Ani nemusíte slyšet otázku, stačí, že uživatel prostě volá)

Doporučená reakce pro systémového administrátora: Máte dvě možnosti: utéct (někdy vřele doporučujeme!) nebo jen poskytněte uživateli méně technologií. I zde totiž platí, že méně je někdy více. Další rada: tablety jako jednoduché přenosné počítače jsou na pracovišti výhodou.

 

Ano, řešení problémů s uživatelem je náročné, ale jednání s vývojáři může být skutečnou výzvou. „Magická síla” pravého systémového administrátora tkví ve čtení mezi řádky. Musíte být tak trochu vědmou, předpovídat budoucnost a číst lidem myšlenky.

Otázka položená vývojáři interního systému: Jaký druh hardwaru a softwaru je zapotřebí pro novou verzi aplikace XYZ?

Odpověď: Co za to?

 

Když systémový administrátor zapomene zajistit, aby uživatel (později volající) věděl, co znamená offline.

Otázka od koncového uživatele: Smazal jsem soubor ze serveru, můžu ho obnovit?!

Odpověď systémového administrátora: Pomohlo by, kdybyste specifikoval daný server! …a teď jen doufat, že uživatel ví více o tom CO, KDE a KDY smazal.

 

Systémový administrátor sice není žádný Clark Kent, ale musíte si uvědomit, že bez svých super schopností by nikdy nemohl na postu systémového administrátora vydržet.

Odposlechnuto u barelu s vodou: Co se týče mého osobního počítače…Jak udělám…?

Doporučená reakce pro systémového administrátora: Všichni to známe! Koncoví uživatelé a jejich problémy s domácími počítači. Nastává okamžik, kdy mladý IT administrátor dostane nabídku „platby“ v podobě piva nebo extra peněz (na pivo)… ale s tím jsou jen špatné zkušenosti. Jedná se totiž o klasický příklad mísení osobních a obchodních zájmů, což nikdy nedělá dobrotu!

 

Tyto a podobné uživatelské otázky tu byly, jsou a budou. Stejně tak bude systémový administrátor - vždy „Always-ON“ v pohotovosti jako ten poslední článek na konci řetězce řešení našich problémů. Pokud tedy máte možnost spatřit svého systémového administrátora na vlastní oči, nezapomeňte mu poděkovat!

Autor: Petr Smolník, šéfredaktor